12

Nie ma co ukrywać, źle się dzieje w Państwie Polskim (poza nim zresztą też lepiej nie jest). Zza każdego rogu, sklepowej półki i siedziska w poczekalni czyha ON – koronawirus. Uderzyło to to w światowe giełdy, gospodarka aż się zatrzęsła w posadach, a na skutki tego armagedonu długo czekać nie trzeba było – nastał czas cięcia kosztów, wypowiedzeń oraz zawieszenia broni. Na „ustach” wielu branż, w tym i branży MICE, pojawiło się pytanie „Co dalej?”.

Jak przetrwać w tym trudnym – niemal dla wszystkich branż – czasie? Dla wielu z nas jest to przecież sytuacja nowa, wymagająca wyjścia z własnej strefy komfortu. My radzimy UOP – Usiądź, Ochłoń, Pomyśl (kto myślał, że chodzi o TEN UOP, skucha!). Usiadłeś? Super, od czegoś trzeba zacząć. Ochłoń – nie tylko Ty znalazłeś się w trudnej sytuacji. I wreszcie pomyśl, jak możesz wykorzystać czas kwarantanny i spożytkować go tak, aby nie był on czasem straconym. Wiedz jedno – jeśli dobrze to rozegrasz, z pewnością NIE BĘDZIE to czas stracony. Poniżej kilka podpowiedzi.

A jak analiza obecnej sytuacji

Co zmieniłbyś w ramach prowadzenia swojej firmy? Jakie są jej mocne i słabe strony? Gdzie widzisz szanse, a gdzie zagrożenia rynkowe? A może są jakieś obszary Twojej działalności, które Cię wyróżniają na tle konkurencji? Wreszcie masz czas zastanowić się nad rzeczami, które mogą decydować o Twoim sukcesie rynkowym w przyszłości!

O jak odśwież ofertę

Wszyscy wiemy, jak jest – był świat „przed kwarantanną” (drapieżny, szybki niczym mustang z Dzikiej Doliny), teraz mamy świat „w trakcie kwarantanny” (z galopu zrobił się stęp, a czas jakby zatrzymał się w miejscu). Wykorzystaj to i odśwież swoją ofertę. Zastanów się nad wzbogaceniem jej o nowe elementy, wynikające z aktualnych trendów na rynku. Ale! Zanim je dodasz, sprawdź, czy masz wiedzę i możliwości do ich realizacji.

E jak edukacja

Nie miałeś do tej pory na to czasu, prawda? Zapewne odkładałeś tego-typu-rzeczy na później. Zatem edukuj się, bo jeśli nie teraz, to kiedy? Śledź nowinki, czytaj raporty – mówiąc krótko zdobywaj wiedzę i szukaj inspiracji. Ale INSPIRACJI, nie gotowych rozwiązań – gotowce zabijają kreatywność.

P jak poznaj nowy potencjał

Który nie zawsze tkwi w tobie, ale w Twoich relacjach i znajomościach. Nie musisz znać się na wszystkim! Ważne, że znasz ludzi, którzy wiedzą co robią, a ich wiedza oraz oferowane świadczenia uzupełnią oraz podniosą jakość Twojej oferty.

N jak nowe narzędzia

Szewc w dziurawych butach chodzi… Nie pozwól, aby to przysłowie pasowało jak ulał do Ciebie. Owładnięci manią promowania naszych klientów zapominamy zadbać… o swój własny wizerunek i rozgłos. Zwiększ zakres swoich działań. Postaw na nowe technologie. Odświeżona strona www, why not? Sięgnięcie po podcasty, do których zawsze podchodziłeś jak do jeża, bardzo proszę! Zrezygnuj z tego, co niechciane i nieefektywne. Marketing to nie licytacja – nie wygrywa ten, kto da więcej, tylko ten, który robi to lepiej i efektywniej. Zrób wywiad wśród znajomych, najlepiej spoza branży. Świeże spojrzenie kogoś z zewnątrz pozwoli Ci zyskać nową perspektywę i ocenić ją oczami potencjalnego klienta.

Przemyślałeś już wszystkie powyższe punkty? Do dzieła!